Definisi Hubungan Soal-Jawab
Hubungan Soal Jawab atau Question Answer
Relationships (QAR), telah diperkenalkan oleh Raphael pada tahun
1982. Tujuan teknik hubungan – jawab ialah satu prosedur untuk
meningkatkan keupayaan pelajar untuk menjawab soalan pemahaman dengan memberikan
mereka makna-makna secara bersistematik yang membolehkan mereka memahami
kehendak soalan-soalan yang berlainan.Hubungan soal jawab dijadikan
sebagai salah satu cara untuk meningkatkan keupayaan pelajar
untuk menjawab soalan-soalan kefahaman. Pelajar akan belajar secara
sistematik untuk menganalisis bentuk soalan yang berbeza .QAR dibangunkan bagi
membantu pelajar untuk belajar cara untuk menjawab soalan-soalan berdasarkan
apa sebenarnya yang terdapat dalam teks serta menggunakan pengetahuan latar
belakang mereka sendiri. Rutin QAR jelas boleh menunjukkan hubungan antara
soalan dan jawapan.
Rasional Hubungan Soal-Jawab Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran.
Taffy Raphael menyatakan bahawa hubungan
soal jawab dibangunkan untuk menjelaskan langkah-langkah untuk pelajar
menggunakan pendekatan tugas membaca teks dan menjawab soalan. Hal ini akan
membantu mereka menyedari tentang keperluan untuk mempertimbangkan kedua-dua
maklumat dalam teks dan maklumat dari pengetahuan latar belakang mereka
sendiri. Oleh itu, rasional menggunakan strategi hubungan soal jawab ini ialah :
1. Menunjukkan hubungan antara soalan dan
jawapan.
2. Mengkategorikan pelbagai jenis soalan
dan tahap soalan.
3. Membantu pelajar untuk menganalisis,
memahami dan bertindak balas terhadap konsep teks.
4. Membantu menyangkal tanggapan biasa yang
diadakan oleh pelajar - pelajar bahawa teks mempunyai semua jawapan.
Cara Mengaplikasikan Qar Atau Hubungan Soal-Jawab
Sistem ini adalah berdasarkan Taksonomi
yang dicadangkan oleh Pearson dan Johnson (1978) yang menyebut tentang tindak
balas kefahaman. QAR juga boleh digunakan dengan laman web dan format media.
Sistem ini dicipta supaya pelajar dapat mengenal pasti
empat jenis soalan iaitu :
Di situ QARs– Peringkat ini pelajar
dapat melihat jawapan berada dalam teks. Keadaan ini selalunya dijumpai
apabila jawapan dan soalan berada dalam satu ayat yang sama. Contohnya, dalam puisi-puisi yang mana adanya soalan dan jawapan yang tertentu dalam satu rangkap puisi.
Fikir dan Cari QARs–Peringkat
ini jawapan tiada di dalam teks oleh yang demikian pelajar
perlu menggabungkan bahagian-bahagian dalam teks untuk mencari jawapannya.
Keadaan ini dijumpai apabila jawapan dan soalan tidak berada dalam satu ayat
yang sama.
Saya dan Pengarang
QARs – Peringkat ini pelajar sedar jawapan tiada dalam teks dan
mereka perlu fikir apa yang mereka tahu dan apay ang pengarang teks kemukakan
dan cara untuk mengabungkan semua ini untuk mencari jawapan.
Saya Secara Sendirian QARs -Peringkat
ini melibatkan pelajar diperkenalkan cara untuk bertanya sebelum memulakan
pembacaan.Peringkat ini dikenali sebagai Saya Secara Sendirian QARs.
Peringkat ini bertujuan untuk mengakses pengetahuan sedia ada pelajar berkaitan
bahan yang dibaca. Dalam membina soalan yang ditanya semasa membaca
adalah penting untuk mengimbangi soalan-soalanberasaskan teks dan soalan-soalan
untuk membuat inferens tentang teks.
No comments:
Post a Comment