Kelebihan Hubungan Soal-Jawab
Memberi Pendekatan Kepada Pelajar Untuk
Membaca Teks Dan Menjawab Soalan.
QAR atau hubungan soal-jawab
merupakan salah satu strategi pengajaran yang telah dibangunkan sejak beberapa
tahun yang lalu. Raphael telah berusaha menerokai bidang ini mengikut gred dan
keupayaan pelajar yang berbeza. Menurut Raphael, satu kejayaannya ialah beliau
berjaya meningkatkan keupayaan pelajar yang di bawah purata gred empat kepada
gred lapan. Raphael mendakwa bahawa QAR merupakan strategi yang mudah
dipelajari oleh guru.Taffy Raphael, QAR dibangunkan sebagai alat untuk
menjelaskan bagaimana pelajar boleh belajar pendekatan tugas membaca teks
dan menjawab soalan. Ia membantu pelajar menyedari
keperluan untuk mempertimbangkan kedua-dua maklumat dalam teks dan
maklumat dari pengetahuan latar belakang mereka sendiri. Tanpa pelajar
arahan QAR sering lebih bergantung kepada maklumat teks atau pengetahuan latar
belakang.
Kekurangan Hubungan Soal-Jawab
Tidak Pasti Sama Ada Pelajar Dapat Menjawab Soalan Dengan Baik Dalam
Jangka Masa Panjang.
Kekurangan data penyelidikan Raphael ialah faedah jangka panjang
atau bahaya yang mungkin akan timbul daripada penggunaan strategi ini. Raphael
tidak tahu sama ada pelajar pelajar yang telah dilatih untuk melakukan QAR dapat menjawab soalan-soalan
dengan baik selepas jangka masa panjang apabila mereka tamat latihan. Hal ini
kerana, Raphael tidak mempunyai data deskriptif tentang cara QARs mempengaruhi
proses pemikiran yang pembaca gunakan untuk menjawab soalan-soalan dan
terus membaca.
Tidak Dapat Meningkatkan Kefahaman Pada
Masa Akan Datang.
Kebimbangan yang disebut berkaitan dengan masalah menggunakan
taksonomi. pertama,taksonomi itu bertujuan untuk menerangkan jenis
soalan-jawapan dan bukannya untuk memudahkan penentuan jawapan yang betul.
Kedua, QAR tidak boleh meningkatkan kefahaman pada masa akan datang. Bagi
menentukan sifat hubungan antara soalan dan jawapan seolah-olah
mengikuti dari bukannya mendahului menjawab soalan. Jika ini berlaku, QAR
mungkin terbaik dilihat sebagai membantu pembaca mencapai maklum balas pada
jawapan mereka sebaliknya jawapan kepada soalan.
No comments:
Post a Comment