Penerangan Prosedur Dalam Hubungan Soal Jawab
Pada pertengahan strategi hubungan soal
jawab ini, pelajar akan mula mengenal pasti soalan-soalan sama ada soalan yang
sedia ada, soalan yang difikirkan dan dicari atau soalan dari diri pelajar itu
sendiri) dengan menggunakan pengetahuan sedia ada, pelajar perlu
belajar untuk menjana jawapan. Raphael telah menyediakan
satu garis panduan dan format kepada pelajar untuk menggunakan strategi
ketika membaca.Strategi yang dianjurkan ialah memberikan tumpuan ketika
pembacaan berlaku kepada tindak balas yang baik untuk membina soalan. Raphael
mencadangkan kadar masa seminggu untuk latihan intensif dan diikuti oleh
aktiviti-aktiviti penyelenggaraan.Guru perlu mengesyorkan empat pelajaran untuk membuat latihan intensif pada minggu pertama. Antara pelajaran yang disarankan tersebut
ialah :
Pelajaran 1
Pelajaran pertama ini bertujuan untuk
memperkenalkan pelajar kepada kehendak tugasan yang mempunyai soalan berbeza
dan menyediakan amalan awal untuk mengenalpasti permintaan soalan untuk jawapan. Raphael telah mengesyorkan supaya guru
membincangkan perbezaan antara teks dan pengetahuan sendiri. Tiga peringkat
teknik boleh digunakan untuk petikan yang ringkas.
1.Peringkat pertama : Pelajar diberi
peluang untuk membaca petikan dengan memberikan soalan berserta jawapan yang
mereka jumpa. Setiap soalan mesti mempunyai hubungan soal jawab. Kemudian
pelajar diminta untuk membincang jenis soalan dan jawapan yang dibina.
2.Peringkat kedua : Raphael mencadangkan
supaya pelajar diberi peluang untuk menjawab soalan-soalan dengan menggunakan
petikan tersebut dan mereka perlu membina satu kumpulan hubungan soal jawab bagi
setiap soalan.
3.Peringkat ketiga : Raphael mencadangkan
supaya pelajar menentukan hubungan soal jawab dengan bertindak balas kepada
jawapan.
Pelajaran 2
Tujuan pelajaran kedua adalah untuk
menyediakan pelajar dengan kajian
yang berpandukan dengan petikan yang lebih panjang iaitu sekitar 75 hingga 150 patah perkataan. Raphael mencadangkan supaya guru memulakan pengajaran dengan kajian
seperti mengkategorikan soalan seperti membina lima soalan yang memerlukan
jawapanyang berbeza.
Pelajar dibahagikan kepada dua kumpulan dan mereka dikehendaki memberimaklum
balas yang berbeza. Jadi jawapan yang mereka dapat dalam soalan yang sama adalah
berbeza, kemudian mereka dikehendaki memberi penerangan kepada
kedua-duakumpulan mengenai hubungan jawapan dan soalan yang mereka dapat.
Menurut Raphael,strategi ini adalah sangat tepat digunakan oleh guru untuk
menjelaskan alasan jawapanyang diterima adalah berbeza walaupun soalannya sama.
Pelajaran 3
Raphael mencadangkan supaya tugas hubungan
soal jawab ini dilanjutkan untuk pemilihan cerita yang singkat.
Beliau mencadangkan supaya guru membahagikan kepada empat bahagian
pemilihan yang memberi dua soalan dalam setiap bahagian sebanyak
tiga jenis. Bahagian pertama akan siap apabila
pelajar mengkaji semula strategi yang mereka gunakan. Kemudian
pelajar akan dapat menyelesaikan lagi tiga baki bahagian bebas sebelum mereka
memperoleh maklum balas.
Pelajaran 4
Raphael mencadangkan supaya guru
menggunakan bahan biasa yang mudah ditemui dalam kelas seperti kajian sosial
atau sains. Beliau mencadangkan agar guru memberi laluan kepada pelajar sebagai
satu unit tunggal dengan enam soalan daripada kategori hubungan soal-jawab bagi
setiap soalan dan menjawabnya.Walaupun begitu, Raphael juga mengesyorkan supaya
pelajaran kajian mingguan diamalkan supaya pelajar dapat menjalankan aktiviti
yang menyeronokkan seperti permainan mahkamah yang memerlukan pembaca untuk menjawab soalan-soalan
daripada pelajar yang memainkan peranan sebagai peguam dengan sumber jawapan.
No comments:
Post a Comment