Sunday, 7 December 2014

PROSEDUR DALAM HUBUNGAN SOAL JAWAB

Penerangan Prosedur Dalam Hubungan Soal Jawab

Pada pertengahan strategi hubungan soal jawab ini, pelajar akan mula mengenal pasti soalan-soalan sama ada soalan yang sedia ada, soalan yang difikirkan dan dicari atau soalan dari diri pelajar itu sendiri) dengan menggunakan pengetahuan sedia ada, pelajar  perlu belajar untuk menjana jawapan. Raphael telah menyediakan satu garis panduan dan format kepada pelajar untuk menggunakan strategi ketika membaca.Strategi yang dianjurkan ialah memberikan tumpuan ketika pembacaan berlaku kepada tindak balas yang baik untuk membina soalan. Raphael mencadangkan kadar masa seminggu untuk latihan intensif dan diikuti oleh aktiviti-aktiviti penyelenggaraan.Guru perlu mengesyorkan empat pelajaran untuk membuat latihan intensif pada minggu pertama. Antara pelajaran yang disarankan tersebut ialah :


Pelajaran 1

Pelajaran pertama ini bertujuan untuk memperkenalkan pelajar kepada kehendak tugasan yang mempunyai soalan berbeza dan menyediakan amalan awal untuk mengenalpasti permintaan soalan untuk jawapan. Raphael telah mengesyorkan supaya guru membincangkan perbezaan antara teks dan pengetahuan sendiri. Tiga peringkat teknik  boleh digunakan untuk petikan yang ringkas.
1.Peringkat pertama : Pelajar diberi peluang untuk membaca petikan dengan memberikan soalan berserta jawapan yang mereka jumpa. Setiap soalan mesti mempunyai hubungan soal jawab. Kemudian pelajar diminta untuk membincang jenis soalan dan jawapan yang dibina.
2.Peringkat kedua : Raphael mencadangkan supaya pelajar diberi peluang untuk menjawab soalan-soalan dengan menggunakan petikan tersebut dan mereka perlu membina satu kumpulan hubungan soal jawab bagi setiap soalan.
3.Peringkat ketiga : Raphael mencadangkan supaya pelajar menentukan hubungan soal jawab dengan bertindak balas kepada jawapan.

Pelajaran 2

Tujuan pelajaran kedua adalah untuk menyediakan pelajar dengan kajian yang berpandukan dengan petikan yang lebih panjang iaitu sekitar 75 hingga 150 patah perkataan. Raphael mencadangkan supaya guru memulakan pengajaran dengan kajian seperti mengkategorikan soalan seperti membina lima soalan yang memerlukan jawapanyang berbeza.
            Pelajar dibahagikan kepada dua kumpulan dan mereka dikehendaki memberimaklum balas yang berbeza. Jadi jawapan yang mereka dapat dalam soalan yang sama adalah berbeza, kemudian mereka dikehendaki memberi penerangan kepada kedua-duakumpulan mengenai hubungan jawapan dan soalan yang mereka dapat. Menurut Raphael,strategi ini adalah sangat tepat digunakan oleh guru untuk menjelaskan alasan jawapanyang diterima adalah berbeza walaupun soalannya sama.

Pelajaran 3

Raphael mencadangkan supaya tugas hubungan soal jawab ini dilanjutkan untuk  pemilihan cerita yang singkat. Beliau mencadangkan supaya guru membahagikan kepada empat bahagian pemilihan yang memberi dua soalan dalam setiap bahagian sebanyak tiga jenis. Bahagian pertama akan siap apabila pelajar mengkaji semula strategi yang mereka gunakan. Kemudian pelajar akan dapat menyelesaikan lagi tiga baki bahagian bebas sebelum mereka memperoleh maklum balas.

Pelajaran 4

Raphael mencadangkan supaya guru menggunakan bahan biasa yang mudah ditemui dalam kelas seperti kajian sosial atau sains. Beliau mencadangkan agar guru memberi laluan kepada pelajar sebagai satu unit tunggal dengan enam soalan daripada kategori hubungan soal-jawab bagi setiap soalan dan menjawabnya.Walaupun begitu, Raphael juga mengesyorkan supaya pelajaran kajian mingguan diamalkan supaya pelajar dapat menjalankan aktiviti yang menyeronokkan seperti permainan mahkamah yang memerlukan pembaca untuk menjawab soalan-soalan daripada pelajar yang memainkan peranan sebagai peguam dengan sumber jawapan.


No comments:

Post a Comment